tisdag 24 augusti 2010

Jag har skaffat ny leksak!

Min nya leksak!
I vår klädkammare har tre kartonger med LP-skivor, singlar och maxisinglar bott i flera år nu. CD-samlingen är helt digitaliserad till datorn. Suget efter att göra något med Vinylen har varit stark, men inte tillräckligt för attt göra något åt det. I ett fönster till en teknikaffär i Visby, under vår semestervisttelse där i juni, såg jag en skivspelare med USB-koppling och speciall programvara för "rippning". Suget väcktes till liv på nytt! Efter semestern började leta aktivt och har nu köpt mig en ny leksak, en ION TTUSB

Sedan någon kväll rippar jag skivor med hjälp av programmet Audacity. Det går över förväntan även om jag måste göra rippningen i realtid. Jag passar då på att lyssna på mina gamla skivor under tiden och det är många minnen som väcks till liv. Jag är klar med tio skivor och rippar nu den 11:e skivan. Big Country med skivan The Seer från 1986 snurrar på skivspelaren.

I takt med att jag rippar nya skivor kommer jag att publicera information här. Det får fungera som en form av katalog över mitt svunna 80- och 90-tal. Om du tycker att det är intressant så är det en bonus...

Inga kommentarer: