torsdag 4 mars 2010

Countrymusik, eller?

I min klass gick också Patrik. Han var betydligt mer sofistikerad i sitt musikintresse än vad både jag och Anders var. När vi var på skolresa i Stockholm passade vi självklart på att besöka alla skivaffärer vi kunde hitta. Patrik handlade lite för sig själv och när vi samlades för hemresa visade vi upp varandras fynd. Jag hade bl.a. köpt Kraftwerks Tour de France på maxisingel och RUSH liveskiva Exit...Stage Left. Patrik hade köpt två skivor med gruppen Big Country. Hånfullt undrade vi när Patrik börjat lyssna på Countrymusik, vilket Patrik tålmodigt förklarade inte var fallet. När vi kom hem lånade jag skivorna och spelade in på kassett, som sedan spelades sönder totalt. Den första låten på gruppens första skiva The Crossing hette In A Big Country. Musiken var på nytt något jag aldrig hört förut. Vinande gitarrer från de skotska höjderna tog musten ur mig på en gång. Frontmannen Stuart Adamson hade redan i slutet av 70-talet haft framgångar med punkbandet The Skids, bl.a. med låten The Saints Are Coming som U2 och Green Day gjorde en cover på för något år sedan. Han hade en fantastisk talang, men tog tyvärr sitt liv redan 2001 endast 43 år gammal. Läs mer om bandet på Wikipedia.

Inga kommentarer: