torsdag 11 mars 2010

Influenser från Kanada

I mitten av 80-talet såg jag på ett musikprogram från Kanada. Det sändes på TV3 (tror jag), men jag minns tyvärr inte vad programmet hette. Av naturliga skäl spelades många kanadensiska artister i programmet. En av dem var Bryan Adams. Skivan Cuts Like A Knife från 1983 var den åttonde CD:n som jag någonsin köpt. Skivan Reckless med megahitarna Summer Of ´69, Run To You och Somebody släpptes året därpå. Den skivan köpte jag på vinyl. Som jag minns det köpte jag båda skivorna 1986. Min första CD-spelare köpte jag nämligen hösten 1986 för min första lönecheck från jobbet på Volvo året innan jag började plugga. Det var ju som sagt var begränsat utbud av CD-skivor vid den tiden. Det faktumet och i vissa fall brist på pengar gjorde att man blandade hej vilt mellan formaten. Den 13 juli 1985 öppnade Bryan Adams Live Aid i USA, men det missade jag eftersom vi den dagen hade "återträff" med gymnasieklassen. Vi hade gått ut gymnasiet drygt en månad tidigare, så det tog inte lång tid innan det var dags för återträff.  20 november 1987 såg jag Adams på Hovet i Stockholm tillsammans med Eva, en kursare som var frälst på Adams och inte gillade att man påstod att hon var lik Eva Dahlgren (vilket hon var!). Konserten var en höjdare med bra fart. Med tiden ledsnade jag på honom då jag tyckte att hans musik blev tråkig och han själv alldeles för präktig. Läs mer om Bryan Adams på Wikipedia.

Inga kommentarer: