torsdag 4 mars 2010

Det började med RUSH!

När jag var ung (för många år sedan) var mitt musikintresse i princip begränsat till att spela in kassettband från radion - SR P3. Det var bara dåvarande topplisteprogram som gällde, vilket innebar tämligen begränsat utbud. När jag i mitten av 80-talet flytttade till Skövde träffade jag Anders som var något mer avancerad än jag i sin musiksmak. Han spelade in ett band med senaste skivorna med en grupp som sedermera blev en av mina absoluta favoritgrupper, kanske till med nummer ett på listan historiskt. Den första låten låten på kassetten "trollband" mig på en gång - jag hade inte hört något liknande förut. Det var helt enkelt starten på mitt musikintresse. Gruppen var RUSH, skivan Moving Pictures och låten heter Tom Sawyer.

Du visste nog inte att Rush har spelat in 24 guld-skivor och 14 platinaskivor (varav 3 multi-platinum). De ska också vara på plats 4 bland rockband, endast efter The Beatles, Rolling Stones och Aerosmith, för flest guld- eller platinaskivor i följd. Läs mer om gruppen på Wikipedia.

Inga kommentarer: