fredag 12 mars 2010

Även lite svenskt...

Redan under min tid i Boden (runt 1980) kom jag första gången i kontakt med Docent Död (sedermera Docenterna). Det var en klasskompis som på en semestertripp varit i Stockholm (100 mil bort...) och kom åter med en skiva med Docent Död. Jag spelade in på kassettband och spelade skivan om och om igen. Låtar som Bensin i blodet, Popmusik, Solglasögon, Krig och kärlek, Coca Cola ....snacka om lysande skiva. Jag hade ännu inte skaffat mig rätt engagemang när det gällde musik och tappade därför alltför snabbt kontakten med bandet. Ny kontakt fick jag i Uppsala när jag pluggade där. Jag fick på nytt inspelningar på kassett och blev fast igen. Första egna skivan blev Söderns ros från 1989. I samma veva såg jag Docenterna live i Uppsala vid två tillfällen. Otroligt hårt tryck och det var inte lätt att få tag i biljetter, men efter "lite" trängande i kön lyckades jag komma in på en "hemlig" spelning vid GH-nation där bandet spelade under annat namn (minns inte vilket idag...). Det var vid den spelningen jag och Irma Schultz tog varandra i hand och såg längtande på varandra (jag erkänner här och nu att denna beskrivning är en viss överdrift...berättelsen har jag flera gånger tröttat ut min familj med - eller hur?). Tydligen har bandet en ny skiva på gång. Det ska bli spännande att se vad de kommer med. Läs mer om bandet på Wikipedia.

1 kommentar:

annannadesign sa...

Mmmm - vi HAR hört den några gånger...