onsdag 10 mars 2010

Dags för ... Tom Petty

När jag var ung (yngre i alla fall...) under mitten av 80-talet var kanalutbudet på TV minst sagt begränsat. Därmed var det inte heller så vanligt med musikprogram där man fick se musikvideor. I ett sådant program, minns inte vilket, såg jag dock en gång en mycket bra och originell video med Tom Petty. Låten var Don´t Come Aorund Here No More (klicka på länken för att se videon). Medkompositör till låten är Dave Stewart, som faktiskt också är med i videon, vilket jag var helt omedveten på den tiden. Låten blev en hit och videon är faktisk aktuell just nu då temat i videon är Alice i underlandet, som nyligen (tror jag..) haft premiär på bio med Johnny Depp i huvudrollen. För min del gjorde videotittandet att jag köpte ett antal skivor med Tom Petty, bl.a. live-CD:n Pack Up The Plantation. Den skivan var för övrigt den tredje CD:n i ordning som jag köpt, någonsin. Att jag vet det beror på att jag i början av min CD-köparkarriär numrerade mina skivor med små klistermärken. "Tönt" sa min fru nyss när jag för första gången någonsin visade henne min märkning. "Engagerad" säger jag, jag skulle ju bygga upp en databas av all mina skivor. Jag gick på naturvetenskaplig linje med datainriktning på gymnasiet. Därav min ambition. CD-priserna och det faktum att CD-hyllan i musikaffären i Skövde bestod av endast en handfull skivor, gjorde dock det svårt att faktiskt skaffa CD-skivorna för databasen som heller aldrig blev gjord. Läs mer om Tom Petty på Wikipedia.

Inga kommentarer: