lördag 6 mars 2010

En av de första konserterna - U2 1985

Min klasskamrat Patrik fortsatte att influera mig med sin musik. Nästa band att upptäcka var U2. Hösten 1984 hade de släppt skivan The Unforgettable Fire med låten Pride (In The Name Of Love) som höjdpunkt och som sannolikt fortfarande är gruppens mest kända låt. Den 26 januari 1985 spelade U2 i Scandivaium i Göteborg. Jag var där och det var min första riktiga konsert. Det var en fantastisk upplevelse och sedan dess är jag helt såld på att gå på konert. Det är så många gånger som energin vid en konsert lyfter musiken till högre nivå, även om man inte alltid gillar bandets studiomusik. Jag har också genom åren fått en förkärlek för liveskivor där U2:s Under A Blood Red Sky är en riktig höjdare. Efter konserten köpte jag raskt ikapp U2:s  tidigare skivor, men efter skivan Achtung Baby tappade jag kontakten med U2 några år. Skivan All That You Can´t Leave Behind gjorde dock att intresset återuppväcktes. Detta på grund av att bandet gick tillbaka till ett mer gitarrbaserat sound. Tyvärr har jag på nytt ledsnat då gruppen återigen lämnat rötterna. Läs mer om bandet på Wikipedia eller varför inte på en inofficiell svensk U2-sida.

Inga kommentarer: